Foto: Magnus Östh
MOF181205-208975.jpg

Arkivbild från Bro Park.

Frågor och svar om dirttrackbanan på Bro Park

24 november 2021 08:05

Här följer frågor och svar om tävlingsdagarna och underhållet av dirttrackbanan på Bro Park under vintern.

Varför saltar vi inte tävlingsbanan som tidigare år?

Det beror på att banan är utsliten och innehåller en stor andel 0- partiklar. Därmed dränerar inte banan vertikalt. Om man använder salt kommer banan vid nederbörd eller temperaturskiftningar att bli en flytande massa som blir svår att hantera.

Varför djupharvar ni inte för att få upp oförbrukat material?

Den utslitna delen av toppskiktet är mellan 10 – 13 cm. Det motsvarar 50 % - 75 % av sandlagret. En sandbana ska aldrig djupharvas då man kommer att ödelägga den så kallade hard pen som finns i den nedre delen av toppskiktet och ser till att banan har en svikt och stötdämpning.

Banan kommer givetvis att behöva harvas lite djupare nu vid minusgrader, men det kommer då att innebära problem när vädret vänder och vi får nederbörd. Det blir då i princip omöjligt att få en bärighet i underlaget och hästarna trampar rätt igenom ytlagret.

Varför lägger ni inte på mer sand?

Topplagret på dirttrackbanan på Bro Park kommer att läggas om under senvintern eller våren. Att lägga på sand som ska kasseras efter 6 tävlingsdagar är inte ekonomiskt försvarbart. Inför vintersäsongen 2019-2020 lades det på sand för nästan 1,2 miljoner kronor (1 184 tkr exklusive moms). Vi har ett beräknat budgetunderskott nästa år med nästan 12 miljoner kronor. Det finns en risk att det kommer att påverka prispengarna om man inte kan minska kostnader eller höja intäkterna.

Kommer ni att köra på natten?

Det kan bli viss nattkörning om det inte försämrar banan. En förutsättning är att det sker under en begränsad period och att det inte blir för stark kyla eller för mycket nederbörd. Det allra viktigaste är att banan är säker för hästarna att tävla på. Att hålla banan enhetlig över yta och tid under vintern är väldigt svårt med befintligt ytlager. Det är en viktig faktor för att minska riskerna för ortopediska skador på hästarna.

Vad händer om ni måste ställa in tävlingsdagar på Bro Park?

Om det inte går att flytta dagarna till Jägersro så kommer prispengar och tävlingstillfällen att flyttas till 2022.

Vad gör ni för att undvika att vi inte behöver lägga om banan om 3-4 år igen?

Vi kommer att lägga om banan med en sand med mycket större andel kvarts än vad nuvarande sand innehåller. Det kommer att göra att banan håller betydligt bättre.

Hur säkerställer ni att banan sköts på ett optimalt sätt i framtiden?

Våra banarbetare på Bro Park kommer tillsammans med professorerna Lars Roepstorff och Michael Peterson att utarbeta en skötselplan.

(Dr Peterson greatest passion is for increasing our understanding and the consistency of racing and equestrian sport surfaces. Originating in ultrasonic imaging work more than 20 years ago this research has gradually grown to encompass a wide range of data collection and testing work. This data is the basis for applying concepts from manufacturing quality control to improved racing surface consistency for the protection of horses and riders.)

Fler nyheter, artiklar och bloggar

Fredagsbloggen cover Elione.jpg Fredagsbloggen cover Elione.jpg

Det skrivs jockeyhistoria på Bro Park, Epsom Derby-trean kommer till Sverige och vi får en ny jockeylärling nästa år. Om detta och mycket annat kan du läsa i den här upplagan av fredagsbloggen, där galoppexperten Niclas Cronberg skriver om de senaste händelserna inom galoppsporten. Läs mer

imageU1EB081V på Jägersro.jpg imageU1EB081V på Jägersro.jpg

Efter flera dagar med regn, snö och kalla temperaturer togs idag beslutet att ställa in galopptävlingarna på Jägersro den 5 och 11 december. Banan är inte i tävlingsmässigt skick. Läs mer

DucaDiComo_ElioneChaves.jpg DucaDiComo_ElioneChaves.jpg

Elione Chaves är en av de främsta jockeyerna i Skandinavien – och dessutom känd för att gärna testa sina vingar utomlands. Säsongen i Sverige lider mot sitt slut och i vanlig ordning är brasilianaren redo för nya utmaningar. Men nu ser pandemin ut att sätta stopp för planerna. Läs mer