Foto: Stefan Olsson
Sto och föl i hage

Satsning på galoppens uppfödare i nytt marknadsföringsprogram

28 mars 2024 10:56

I år lanserar Svensk Galopp ett nytt spännande projekt för att stimulera svensk fullblodsavel. Ambitionen är att skapa en positiv bild av den svenskuppfödda hästen, samt stärka kontakten mellan uppfödare och sportens övriga intressenter.

Galoppsporten i Sverige står inför flera utmaningar. Det gäller inte minst uppfödningen i landet. Antalet födda fullblodsföl har minskat signifikant de senaste 15 åren. Att rekrytera unga personer till att bli uppfödare har blivit allt svårare. För att ge Sveriges uppfödare en positiv injektion genomför Svensk Galopp i egenskap av avelsorganisation ett spännande marknadsföringsprogram under 2024. Programmet finansieras med medel från Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

Nadja Bellander är utsedd till projektledare för programmet. Som tränare, uppfödare och författare är Nadja ett välbekant namn för många i sporten. Hon har dessutom ett mångårigt engagemang som sekreterare i Svenska Fullblodavelsföreningen.

- Jag brinner verkligen för svensk fullblodsavel och har själv fött upp ett 20-tal hästar. Utan en livskraftig inhemsk avel kommer vi inte att kunna fylla startfälten i framtiden, säger Nadja.

Foto: Wolfram Meyer
Lullan och Nadja

Nadja Bellander tillsammans med egenuppfödningen Sweet Lullaby, sto 2020 e Zaahid u Zweet Zaid e Troon.

Syftet med marknadsföringsinsatsen är att ge en positiv bild av den svenskuppfödda hästen, öka intresset för fullblodsavel, samt att stärka kontakten mellan uppfödarna och sportens övriga intressenter. Förhoppningen är att satsningen ska ge landets uppfödare såväl energi som inspiration till att fortsätta med den för sporten så viktiga verksamheten.

- Själv tror jag mycket på det personliga mötet mellan uppfödarna, tränarna och hästägarna. I år får landets uppfödare en utmärkt möjlighet att lyfta fram såväl dagens som morgondagens svenskuppfödda talanger, fortsätter Nadja.

Marknadsföringsinsatsen kommer att märkas på ett flertal olika sätt under hela huvudsäsongen. Inte minst i samband med ett 20-tal lite större tävlingsdagar på landets tre galoppbanor. Uppfödarna kommer bland annat att få namnge en löpning, annonsera i programmet och bli intervjuade på plats. På Svensk Galopps hemsida och i sociala medier kommer det även att publiceras flera artiklar med fokus på just uppfödning.

- Den uppfödare som vill vara delaktig i det här projektet är välkommen att kontakta mig för att boka en av de tävlingsdagar som har valts ut till detta. För att vi ska hinna med planeringen, och få en överblick före säsongsstart, vill vi att man bokar senast den 15 april, avslutar Nadja.

Är du uppfödare och nyfiken på att marknadsföra din verksamhet? Kontakta då Nadja på nadja.bellander@svenskgalopp.se

I samarbete med

Fler nyheter, artiklar och annonser

nr38-top
nr38-top

En bror till danska Derbyvinnaren Iron Butterfly blev toppnumret på fredagens Galoppauktion på Bro Park. 320 000 kronor fick Patrick Wahl buda för att få Rävdansen-uppfödningen till sitt stall. Överlag var köpintresset dessvärre inte på topp. Auktionsutroparen Alastair Pim fick jobba hårt för att få igång budgivningen. Fem åringar nådde ett pris över 200 000 kronor, samtidigt gick mer än hälften åter. Läs mer

Svensk Galopp arbetar just nu med en översyn av distributionen av prispengar med ambitionen att säkerställa att mer av prismedlen stannar i det svenska systemet.

Vår bytesbalans har under flera år blivit sämre och sämre ur ett svenskt perspektiv.

Vi behöver säkerställa att svenska uppfödare, tränare och hästägare får större del av våra totala prismedel.

Exakt hur omfördelningen kommer att se ut är ännu ej klart men kommer att presenteras under hösten.

- Styrelsen i Svensk Galopp.

News Ahead
News Ahead

Plattan i Mattan! På något sätt är det lite av ett stridsrop från uppfödaren Helena Sigfridsson. Och på söndag kan Helena och Tor Sigfridssons uppfödning Plattan i Mattan ordna fjärde raka segern i ett auktionslöp. Läs mer