Foto: Stefan Olsson
Sto och föl i hage

Satsning på galoppens uppfödare i nytt marknadsföringsprogram

28 mars 2024 10:56

I år lanserar Svensk Galopp ett nytt spännande projekt för att stimulera svensk fullblodsavel. Ambitionen är att skapa en positiv bild av den svenskuppfödda hästen, samt stärka kontakten mellan uppfödare och sportens övriga intressenter.

Galoppsporten i Sverige står inför flera utmaningar. Det gäller inte minst uppfödningen i landet. Antalet födda fullblodsföl har minskat signifikant de senaste 15 åren. Att rekrytera unga personer till att bli uppfödare har blivit allt svårare. För att ge Sveriges uppfödare en positiv injektion genomför Svensk Galopp i egenskap av avelsorganisation ett spännande marknadsföringsprogram under 2024. Programmet finansieras med medel från Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

Nadja Bellander är utsedd till projektledare för programmet. Som tränare, uppfödare och författare är Nadja ett välbekant namn för många i sporten. Hon har dessutom ett mångårigt engagemang som sekreterare i Svenska Fullblodavelsföreningen.

- Jag brinner verkligen för svensk fullblodsavel och har själv fött upp ett 20-tal hästar. Utan en livskraftig inhemsk avel kommer vi inte att kunna fylla startfälten i framtiden, säger Nadja.

Foto: Wolfram Meyer
Lullan och Nadja

Nadja Bellander tillsammans med egenuppfödningen Sweet Lullaby, sto 2020 e Zaahid u Zweet Zaid e Troon.

Syftet med marknadsföringsinsatsen är att ge en positiv bild av den svenskuppfödda hästen, öka intresset för fullblodsavel, samt att stärka kontakten mellan uppfödarna och sportens övriga intressenter. Förhoppningen är att satsningen ska ge landets uppfödare såväl energi som inspiration till att fortsätta med den för sporten så viktiga verksamheten.

- Själv tror jag mycket på det personliga mötet mellan uppfödarna, tränarna och hästägarna. I år får landets uppfödare en utmärkt möjlighet att lyfta fram såväl dagens som morgondagens svenskuppfödda talanger, fortsätter Nadja.

Marknadsföringsinsatsen kommer att märkas på ett flertal olika sätt under hela huvudsäsongen. Inte minst i samband med ett 20-tal lite större tävlingsdagar på landets tre galoppbanor. Uppfödarna kommer bland annat att få namnge en löpning, annonsera i programmet och bli intervjuade på plats. På Svensk Galopps hemsida och i sociala medier kommer det även att publiceras flera artiklar med fokus på just uppfödning.

- Den uppfödare som vill vara delaktig i det här projektet är välkommen att kontakta mig för att boka en av de tävlingsdagar som har valts ut till detta. För att vi ska hinna med planeringen, och få en överblick före säsongsstart, vill vi att man bokar senast den 15 april, avslutar Nadja.

Är du uppfödare och nyfiken på att marknadsföra din verksamhet? Kontakta då Nadja på nadja.bellander@svenskgalopp.se

I samarbete med

Fler nyheter, artiklar och annonser

Föl AHK_1013
Föl AHK_1013

Lördagen den 8 november samlas trettio personer i Malmö i en Avelsworkshop i gemensam regi av Jockeyklubben och Svensk Galopp. Syftet är att diskutera hur vi bättre kan främja avelns bidrag till den svenska galoppsporten på lång sikt, och hur vi ökar efterfrågan på svenskuppfödda hästar. Läs mer

Ledvolt Bro Park Galopp
Ledvolt Bro Park Galopp

Svensk Galopp kan nu presentera tävlingskalendern för 2026. Totalt blir det 54 tävlingsdagar, vilket är det samma som i fjol om man bortser från två sponsrade dagar i 2025. Läs mer

nr38-top
nr38-top

En bror till danska Derbyvinnaren Iron Butterfly blev toppnumret på fredagens Galoppauktion på Bro Park. 320 000 kronor fick Patrick Wahl buda för att få Rävdansen-uppfödningen till sitt stall. Överlag var köpintresset dessvärre inte på topp. Auktionsutroparen Alastair Pim fick jobba hårt för att få igång budgivningen. Fem åringar nådde ett pris över 200 000 kronor, samtidigt gick mer än hälften åter. Läs mer