Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

Beslut taget om ny och förenklad Svenskbonus

1 juli 2013

40 procent bonus till svenskuppfödda två-, tre- och fyraåriga hästar. Så blir den nya Svenskbonusen för 2012. Det beslutade Svensk Galopps styrelse i tisdags.

Det betyder att det nya bonussystemet blir betydligt enklare och mer lättförståeligt jämfört med 2011 då endast två- och treårskullen erhållit bonus. En fast procentsats som nu även betalas ut till fyraåriga hästar innebär att tränare och ägare inte behöver starta sina unghästar onödigt tidigt för att i möjligaste mån ta del av en högre bonus under de två första säsongerna.

- Den nya omarbetade Svenskbonusen är lätt att förstå och fördelas dessutom ut till en bredare population hästar. Vår förhoppning är att det nya systemet kommer att uppskattas av våra ägare och ytterligare öka incitamentet att satsa på svenskuppfödda hästar, säger Gunnar Werner och Nicholas Cordrey, VD respektive sportchef för Svensk Galopp.

Bonussystemet som styrelsen beslutade om tisdags skiljer sig en del från det ursprungliga förslaget där bonusen skulle betalas ut retroaktivt till hästägarna två gånger om året. Ett sådant system skulle dock innebära en del komplikationer. Dels skulle det bli praktiskt omöjligt att redovisa löpande topplistor, exempelvis tränar-, hästägar- och hingststatistik. Det skulle dessutom bli svårt att fördela en retroaktivt utbetald bonus vid olika former av ägarbyten.

Det nya förslaget handlar om samma belopp (10% av de totala prispengarna) och fördelning mellan årskullarna som berättats om tidigare. Skillnaden rör i praktiken enbart att man för att undvika den retroaktiva utbetalningen som visat sig ej gå att genomföra, räknat om detta i fasta procentssatser.

Under 2012 kommer alltså samtliga två-, tre- och fyraåriga svenskuppfödda hästar som startar i öppna löpningar att erhålla 40 procent av de insprungna prispengarna i bonus. Även i handicap- och hinderlöpningar. Undantagna är endast löpningar reserverade för svenskuppfödda hästar samt de relativt få storlopp där en annan bonus finns angiven i propositionen. Det maximala bonusbeloppet som betalas ut per start är 75 000 kronor. För prispengar intjänade utomlands utgår ingen bonus.

Den tidigare så kallade ”segerbonusen” då en treårig häst erhöll 40 000 kronor vid sin första seger utgår helt från och med 2012.

Bonusen kommer att betalas ut löpande under året. Skulle inte hela det reserverade beloppet vara förbrukat vid årets slut kommer den resterande bonusen att tillfalla SM-löpningarna kommande år.

 

Fler nyheter, artiklar och annonser

icefall
icefall

Den här veckan står galoppen över onsdagslunchen. Men sedan blir det kvällstävlingar både på Övrevoll och Klampenborg innan Bro Park avslutar helgen med en fullspäckad storloppsdag med bl a Jockeyklubbens Grand Prix och Challenge Stakes (L). Ute i Europa riktas nu blickarna mot The Curragh och Irish Derby. Läs mer

Mazikeen
Mazikeen

Söndagens tävlingar på Bro Park toppas med två riktigt fina storlopp för treåriga respektive äldre hästar. Jockeyklubbens Grand Prix för våra bästa skandinavienuppfödda treåringar har en samlad prissumma på hela en miljon kronor. I Listed-löpningen Challenge Stakes möter fyra relativt välbekanta namn en långväga gäst från Storbritannien. Nedan presenterar vi startfälten. Läs mer

Lambo Mutadaffeq top
Lambo Mutadaffeq top

Efter två intensiva veckor med flera storloppsdagar har vi en något lugnare period framför oss. Men visst händer det en hel del spännande saker ändå. Redan på tisdag kväll är det både trav och galopp på Bro Park. Jägersro tar hand om lunchgaloppen och Göteborg Galopp avslutar midsommarhelgen. Ute i Europa riktar alla galoppfantaster blickarna mot Royal Ascot - världens största galoppmeeting. Läs mer