Tränare Roy Arne Kvisla är först på plats på nya galoppbanan Bro Park.
Hur gick flytten?
-Den gick faktiskt väldigt smidigt. Det fungerade bra med transporten. Peter Jardby körde ut både hästarna och våra saker. Jag har 24 hästar och av dessa var två inledningsvis lite stressade men de landade efter ett dygn och började att koppla av.
Hur har första dagarna i nya stallet varit?
-Självklart har det varit hektiska dagar och ganska rörigt, men roligt och oerhört spännande. Boxarna är tolv kvadratmeter mot Täbys nio och det märks faktiskt på hästarna. De trivs jättebra och kopplar av på ett helt annat sätt. En av mina hästar som brukade vara arg och sparka mycket i boxen verkar mycket mer harmonisk och han har faktiskt inte sparkat en enda gång sedan flytten. Jag tror att de känner mer frihet med en större box och möjlighet att titta ut då det finns ett öppningsbart fönster i varje box där hästarna kan sticka ut huvudet.
Bild från premiärritten på Bro Parks dirttrackbana
Har ni kunnat träna något på stora banan?
-Vi har tränat på dirttrackbanan både torsdag, fredag och lördag. Det har gått bra och jag har ridit själv på banan. Den känns bra och blir bättre och bättre för varje dag. Det är såklart många maskiner runt om på anläggningen som jobbar för fullt i nuläget för att få allt klart men det går ändå smidigt att rida och killarna stannar av arbetet när vi kommer med hästarna.
Hur har hästarna känts dagen efter träningspassen?
-De har känts bra, det finns inget att anmärka på. Det är inga konstigheter utan banan är i bra skick. Bertil Carlsson har skött den med bravur. Alla är mycket nöjda, både ryttare och hästar.
Vad är din känsla om den nya galoppbanan, Bro Park?
-Det kommer att bli ett otroligt lyft för galoppen i och med flytten till Bro Park. Det känns så spännande, en helt annan känsla än Täbys slitna anläggning. Här finns till exempel alla möjligheter att göra nya ridvägar och kunna rida på fälten för att variera träningen. Det är bara fantasin som sätter stopp. Jag är oerhört förhoppningsfull, avslutar Roy Arne Kvisla.
Lotta Malmborg