Den här sidan är arkiverad och kan innehålla inaktuell information.

En nystart för Tove Gladh-Brandt

1 juli 2013

Den 1 april tillträdde Svensk Galopps nya starter Tove Gladh-Brandt sin post efter 19 år som medarbetare vid startboxarna, och hon blir därmed sannolikt världens första och enda kvinnliga starter. Men hennes förankring i sporten går betydligt längre tillbaka än så, och galoppkarriären som hästskötare, ryttare och tränare spänner över ett trettiotal år.

Tove Brandt

–Jag tränade hästar fram till i somras, och sedan dess har jag tagit det ganska lugnt och passat på att ”renovera” mig själv under vintern, berättar Tove, och syftar på att aktiva som rider och arbetar i stall under många år drar på sig en del krämpor som kan behöva lite omsorg.

Hon bor i ett hus i Närtuna utanför Rimbo tillsammans med maken Håkan Gladh och sonen Robin, som båda är hängivna motorcykelåkare.

–Så det blir några rundor med hojen då och då, som avkoppling och för att njuta av fartens tjusning, eller bara för att åka på utflykt.

Utbildat sig

Under det senaste året har Tove tagit en allt mer aktiv roll vid startboxarna, och hon har agerat som starter i Göteborg vid ett antal tävlingsdagar. Hon har också varit i Norge och tagit del av norska startern Rene Fritzenwankers sätt att arbeta, vilket ryttarna enligt uppgift är mycket förtjusta i.

I januari åkte Tove till Dubai och Abu Dhabi för att studera hur man arbetar där, och hon tyckte att allting utfördes på ett mycket professionellt sätt.

–Jag fick vara med om två tävlingsdagar på Meydan och en i Abu Dhabi, och dessutom fick jag vara med på tre morgonträning med startboxar, som genomförs på ett organiserat sätt tre gånger per vecka, berättar Tove.

–Man har rigorösa regler och 16 personer som arbetar i startboxarna, på samma antal hästar som vi har. Alla medarbetare är enhetligt klädda i snygga och rena kläder, så man tydligt ser vilka som hör till banans personal. Detta är något som jag tycker att vi snarast borde ta efter här i Sverige.

Brittiskt know-how

Framöver kommer Tove även att åka till England för att få vara med om starter både i slät- och hinderlopp och skaffa sig ännu större erfarenhet.

–Där medges undantag från startboxrutiner bara en gång per häst, sedan måste hästen klara sig eller sluta tävla. Här i Sverige ser man hästar för vilka begärs samma undantag år ut och år in, utan att tränaren verkar ha någon strävan efter att hästen ska bli bättre på att tolerera ordinarie rutiner.

Studier av hinderlopp i England kommer väl till pass då Tove utöver sitt uppdrag som starter även kommer att ha ett övergripande ansvar för den personal som bemannar våra hinderbanor vid tävlingarna och för den utrustning som ska finnas tillgänglig.

Det gäller också att alla hindervakter känner till säkerhetsregler och signaler, som till exempel hur man flaggar av ett hinder om fältet måste ledas förbi det på grund av att t ex en ryttare ligger kvar på marken efter ett fall.

Gemensamt intresse 

Arbetet med att lasta hästarna i startboxarna är ofta stressigt, då man har kort tid på sig, det är mycket nerver kring hästar och ryttare, och man har pressen på sig att loppen ska ridas i tid enligt programmet. Att lastningen går så lugnt och effektivt till som möjligt är därför ett gemensamt intresse för de aktiva och för startboxpersonalen.

–Jag planerar hur lastningen ska gå till i god tid före tävlingsdagen, och med ett tiotal personer till mitt förfogande, som alla är mycket erfarna hästmänniskor, finns det egentligen ingen anledning för tränare eller stallpersonal att komma till startplatsen för att hjälpa till. Om man ändå vill göra det, ska man kontakta mig på förhand och göra upp om detta, så jag kan ta med det i planeringen.

–Utomlands är det inte tillåtet för tränarna att vara med på startplatsen, och det är ju så att varje extra person som befinner sig bland hästarna utgör en säkerhetsrisk både för sig själv och andra.

–Glädjande nog har vi just nu många som har anmält intresse för att arbeta vid boxarna och vi kommer att se en viss föryngring i personalen framöver. Samtliga av våra nya medarbetare är erfarna ryttare som redan vet hur det går till vid boxarna och som kan häst.

Träningslopp

För att hjälpa tränarna att träna sina hästar i startboxarna, så att de blir lättare att lasta i samband med tävling, kommer Tove att införa en ny metod. Ett par gånger per månad, med preliminär start i mitten av april, kommer tävlingsboxarna att rullas fram och ställas upp vid 1350-metersstarten (man är annars hänvisad till övningsboxar som finns i slutkurvan).

–För en häst, som har övat startboxar med en eller två av det egna stallets hästar och med personal från det egna stallet, och bara har sett de betydligt färre övningsboxarna, blir omställningen ganska stor när man kommer till tävling.

–Dels ser startboxarna helt annorlunda ut, dels är det många fler hästar, och dels är startboxpersonalen ofta för hästen helt okända människor. Genom att hästarna får bekanta sig med både boxar och personal, och kanske också får sällskap av fler hästar vid dessa övningar, blir de bättre förberedda på vad som kommer sedan.

–Genom att jag får se hästarna redan innan de kvalar kan jag också föra en dialog med tränaren och ge råd om huruvida jag tycker att hästen är mogen att klara de krav som ställs på den i kvalet.

Tuffare mot struliga hästar

Tove har för avsikt att bli tuffare än sin föregångare när det gäller att godkänna hästar i kvalloppen.

–Hästen ska kunna lastas inom rimlig tid och utan att flera personer ska behöva lyfta in den, annars behövs det mer träning. Vi vill inte släppa igenom hästar som har problem redan innan de har tävlat och som kommer att skapa problem för sina medtävlare också.

–Man får inte ge upp om en häst för tidigt, utan det går att fortsätta träna den i boxarna och få den bättre. Samtidigt ska man vara medveten om att vissa hästar mår bättre av att inte öva för ofta.

Viktig samverkan

Tove vill gärna ha nära kontakt med övriga starters som är verksamma i Sverige och grannländerna.

–Jag arbetar för att alla starters i Skandinavien ska ha ett samarbete där vi kan utbyta information om vad som händer under tävlingsdagarna på de olika banorna. Det är också viktigt att alla aktiva får reda på vad som gäller på respektive plats och inte bara dyker upp helt aningslösa till tävling.

–Det är nödvändigt med ett gott samarbete mellan starter och galoppdomstol på respektive bana, och det behövs någon som dokumenterar det som händer. Att förutsätta att startern ska hinna med även detta är nog att hoppas för mycket.

Ser framåt

Tove ser fram emot kommande huvudsäsong, då hon alltså kommer att vara starter på såväl Täby Galopp som Göteborg och Strömsholm.

–Jag pratar mycket med både ryttare och tränare och de flesta är mycket positiva till mina idéer och förslag till nya rutiner. På något sätt ska vi nå ut till alla aktiva som startar hästar på de svenska banorna så att alla vet vad som gäller.

–Målsättningen för oss alla är ju att lastningen inför loppen ska ske så smidigt som möjligt och med största möjliga säkerhet för ryttare och hästar, och detta utan att tumma på spelsäkerheten, sammanfattar Tove Gladh-Brandt.

Nadja Bellander

Fler nyheter, artiklar och bloggar

Tord Nilsson och Kinsman TOP montage Tord Nilsson och Kinsman TOP montage

En pensionär och en amatör. Den kombinationen ligger bakom Sveriges förmodligen bästa sprinter – i alla fall hemma på Jägersros grus. Med talet 92 står Kinsman bäst till i Jägersro Sprint och utmanar Skandinaviens övriga stjärnor som samlas på Jägersro på söndag. Läs mer

Ayani TOP Ayani TOP

Benny Anderssons galoppstjärna Ayani startar i storloppet Pramms Memorial på Jägersro på söndag. Ayani, som tillhör en av favoriterna, är en av Sveriges mest löftesrika och talangfulla galopphästar – inte minst efter den populära segern i Svenskt Derby förra året. Läs mer

Pramms kurva 2023 Pramms kurva 2023

I veckosvepet bjuder vi på ett axplock med aktuella händelser från galoppens spännande värld. Allt presenterat i ett komprimerat och snabbläst format. Läs mer